security cardIedereen heeft wel eens gehoord van een Cryptolocker virus oftewel Ransomware. WannaCry, welke een aantal ziekenhuizen infecteerde in Groot Brittannië, is een van de bekendste. De impact die een Ransomware-aanval heeft op de wereldwijde IT systemen, welke tegenwoordig allemaal met elkaar in verbinding staan, is wel te zien in de weergegeven wereldkaart. 

Schrikken deed ik ook toen ik het zag en helemaal te voorkomen is het natuurlijk niet, je kan wel de risico’s inperken. Omdat de mens als zwakke schakel gezien wordt bij deze Crypto Lockers of andere risico’s op het gebied van Cyber Security, kan met bewustwording en beleid de medewerker meegenomen worden in de hedendaagse dreigingen. Security Awareness is namelijk de mate waarin de medewerkers bekwaam zijn om informatieveiligheid en incidenten te voorkomen casu quo af te wenden.

Als grootste vorm van criminaliteit (hoger dan drugscriminaliteit, inbraak of autodiefstal) is het logisch dat veel bedrijven zich aan het wapenen zijn tegen cybercriminaliteit.

"Uit de cijfers van het CBS blijkt: hoog opgeleid of niet, de eerste groep wordt het vaakst getroffen."

Veel bedrijven richten zich op de techniek, wat begrijpelijk is. Techniek gaat ons zeker helpen en de risico’s beperken. Veel ongewenste email wordt bij ons al tegengehouden door de mailfilter. Menselijk handelen maakt het verschil. Een veel gehoorde uitspraak is "mij overkomt zoiets niet" of "ik moet het nog maar zien gebeuren". In het werkveld komen we het helaas vaak genoeg tegen. Uit de cijfers van het CBS blijkt: hoog opgeleid of niet, de eerste groep wordt het vaakst getroffen.

"Het meest populaire wachtwoord 123456"

Wereldwijd is het meest populaire wachtwoord 123456, een nogal makkelijk te hacken wachtwoord zoals je ziet. Het maandelijks vervangen van een wachtwoord draagt niet bij aan de veiligheid, gezien de meeste mensen slechts een volgnummer pakken bij het volgende wachtwoord (in het genoemde voorbeeld wordt na twee maanden het wachtwoord dan 12345678, het 2e meest populaire wachtwoord wereldwijd). Ik werd wakker geschud bij de lezing van security partner NexTeck. Zelfs Linkedin en Dropbox zijn gehacked, het regulier veranderen van je wachtwoord is dus zeker van belang.

Wat is dan een sterk wachtwoord? Goede vraag! Onze security expert geeft aan dat je het beste kan gaan voor een lange zin. De korte wachtwoorden met hoofdletter en uitroepteken of andere leestekens worden makkelijk gehacked. Met simpele programmaatjes, kan een kort wachtwoord makkelijk gekraakt worden. Hoe dan? De meest voorkomende leestekens die gebruikt worden zijn namelijk 96 leestekens. De software gaat deze leestekens één voor één af, tot je wachtwoord gekraakt is. Wat is het advies? Gebruik een wachtzin, zo lang mogelijk! Moet verplicht een leesteken en een hoofdletter in het wachtwoord? Begin dan met een hoofdletter en eindig met een leesteken.

security

Wil je meer informatie over Cyber Security in onze regio of vrijblijvend een afspraak in regio (Helmond) de Peel?
Neem gerust contact op.









Bronnen:

https://www.businessinsider.nl/hoogopgeleiden-vaker-slachtoffer-online-fraude-want-ze-shoppen-meer-digitaal-583582/
https://www.security.nl/posting/537085/Britse+ziekenhuizen+annuleerden+duizenden+afspraken+wegens+WannaCry
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/07/cybercrime-cpb-waarschuwt-voor-groei-computercrimi-3136859-a1509365
https://www.volkskrant.nl/binnenland/cbs-geregistreerde-criminaliteit-blijft-dalen-maar-er-zijn-kanttekeningen~a4520757/
https://www.euroweeklynews.com/3.0.15/lifestyle/tech-for-the-timid/146151-easing-the-pain-of-passwords

jarmo

Internet is niet meer weg te denken in de huidige tijd. In het particuliere landschap speelt Social Media hier een grote rol in. Voor elke sociale activiteit is er wel een sociaal netwerk. Linkedin voor het zakelijke sociale dier, je vakantiefoto’s zet je voortaan gewoon op Instagram, muziek luisteren doe je op Spotify en dagelijkse bezigheden deel je op Snapchat. De irritatie die ontstaat wanneer een grote provider eruit ligt of als er een Whatsapp storing is, laat wel zien hoe afhankelijk we zijn geworden van connectiviteit. Voor ons als particulier is het niet meer weg te denken maar ook voor zakelijke klanten is connectiviteit & ICT een essentieel (soms noodzakelijk) onderdeel van de bedrijfsvoering.

Toen ik anderhalve maand geleden in gesprek kwam met e-Quest, was ik al direct gecharmeerd van het bedrijf. Nu mijn eerste week er op zit kan ik alleen maar melden dat ik verrast ben door wat het team van 40 medewerkers allemaal doet op ICT-gebied in regio de Peel. Mijn collega grapt weleens
“Bij de klant van toetsenbord naar muis, tot zijn volledige data bij ons in huis”, echter is het een feit. In mijn eerste week bij e-Quest kan ik alleen maar concluderen dat het bedrijf enorm allround is. ICT is het kloppend hart van een bedrijf en e-Quest regelt alles wat te maken heeft met de technische infrastructuur. Het innovatieve Tier 3 datacenter waar de klant zijn eigen ruimte kan huren maar waar ook de Cloud oplossingen staan, het glasvezelnetwerk wat uitgerold is in de regio en alles op het gebied van kantoorautomatisering heeft e-Quest in huis.

Het was een week vol verassingen, waarin het management en de medewerkers mij kennis hebben laten maken met de organisatie en de regio. De klant staat centraal en e-Quest is erop ingericht om haar klant optimaal te bedienen en altijd online te laten zijn. Wanneer de medewerkers vertellen wat ze doen voor de klant, sta ik ervan te kijken. Hier wordt het als een vanzelfsprekendheid gezien. Een voorbeeld is dat e-Quest haar connectiviteit naar het datacenter op eigen apparatuur vanuit Amsterdam, Eindhoven en Hilversum ontvangt. De afname van drie partijen draagt bij aan een onverstoorde dienstverlening. Een ander voorbeeld is dat e-Quest onafhankelijk is van de stroomvoorziening wanneer deze uitvalt. Alleen is de lichtvoorziening hieruit gehaald, zodat de medewerkers wel door hebben dat er een stroom storing is. Dit zijn slechts enkele voorbeelden: e-Quest ademt “altijd online” met wie je ook spreekt.

Niet alleen het bedrijf verrast me met alles wat er gebeurd, ook de bedrijvigheid in regio de Peel maakt veel indruk. De regio telt een scala aan bedrijven, denk hierbij aan een moderne Automotive Campus, Rijkswaterstaat en tal van lokale ondernemers die op een van de vele industrieterreinen werkzaam zijn. De innovatie die plaats vindt met o.a. Brainport, het MVI (maatschappelijk verantwoord inkopen) beleid van de Gemeente, de testbaan voor zelfrijdende auto’s en de doelstellingen om in 2030 klimaat neutraal te zijn, spreken mij aan.

Een eerste week vol met indrukken bij een bedrijf wat in en voor de regio opereert wat mij energie geeft om de klanten te helpen, ondersteunen en begeleiden op de drie pijlers van e-Quest: Datacenter(diensten), Kantoorautomatisering en Glasvezel.

Jarmo Fernhout, Accountmanager e-Quest

Fuse
  • Schootense dreef 26

  • 5708 HZ Helmond

  • 0492-392626 ͏͏
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.